De fotograaf benadrukt de esthetische en ethische dimensie van haar fotografieproject: enerzijds werden de bezochte landschappen volgens de compositorische beginselen van de fotografie vastgelegd, terwijl anderzijds middels deze foto’s de zin van menselijk ingrijpen in juist deze gebieden aan de orde wordt gesteld. In haar nieuwe boek schrijft De Jong: “De vreemdeling gedraagt zich als een kolonist op zoek naar rendement, als wetenschapper op zoek naar kennis of als toerist op zoek naar avontuur. Welk recht heeft die vreemdeling hier eigenlijk?” Anja de Jong (Scheveningen, 1957) studeerde in 1981 af aan de Willem de Koonig Academie in Rotterdam. Sindsdien is zij werkzaam als autonoom kunstenaar-fotograaf, opdrachtfotograaf en als docent Fotografie aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag. De Jong werd in 1997 genomineerd voor de European Architectural Photography Award. In 1998 toonde zij in het Nederlands Foto Instituut in Rotterdam de eerste resultaten van haar project Borderland. In 2002 was zij vertegenwoordigd in de openingstentoonstelling Fotografen in Nederland 1852 – 2002 in het Fotomuseum Den Haag. Bij de tentoonstelling is het fotoboek "The Borderland Project" beschikbaar; 188 pagina’s met 60 reproducties in duotone, vormgegeven door Reynoud Homan en met teksten van Anja de Jong, J. Bernlef, Jan Brokken, Tineke de Ruiter en Rik Herngreen (Dordrecht, 2004; ISBN 90-808242-1-6; prijs 55,00 euro). Website: www.anjadejong.nl
Borderland
27 mrt — 13 jun 2004
Koop tickets
Met de tentoonstelling Borderland in het Fotomuseum Den Haag en het tegelijkertijd verschenen boek "The Borderland Project "sluit de Nederlandse fotograaf Anja de Jong een langlopend en indrukwekkend fotografisch onderzoek af naar het niemandsland: de overgangsgebieden tussen natuur- en cultuurlandschappen, waarin de mens als vreemdeling figureert. In de periode 1992 – 2001 bezocht zij wereldwijd zorgvuldig geselecteerde gebieden, waar nog sprake is van een wankel evenwicht tussen de oorspronkelijke, ongerepte natuur en het door menselijk ingrijpen gevormde cultuurlandschap. Met behulp van een grootformaat camera en in puur zwart-wit legde De Jong tientallen van zulke overgangssituaties vast; zij reisde naar de warme tot extreemwarme gebieden Namibië, Puerto Rico en Costa Rica, naar de hoogtegebieden La Palma en Hawaï en naar de koude tot extreemkoude gebieden IJsland, Spitsbergen en Antarctica. De Jongs haarscherpe en minutieus gekadreerde landschapsfoto’s ademen een sfeer van verstilling en tijdloosheid, maar brengen tezelfdertijd ook de complexiteit van de door haar onderzochte milieuproblematiek ondubbelzinnig in beeld.