De jury bestaat dit jaar uit fotografe Rineke Dijkstra, Wim Melis (curator stichting Noorderlicht Groningen), Hripsimé Visser (conservator fotografie Stedelijk Museum Amsterdam) en Adri de Vries (directeur stichting SIRE). Over de 48 foto’s die zij hebben genomineerd voor de expositie, zeggen zij in het juryrapport: ‘de nominaties in de expositie (…) maken duidelijk dat onder de makers heel goede toekomstige fotografen schuilen, met ideeën, oorspronkelijkheid en een professionaliteit op een hoog niveau’. Van deze 48 genomineerden gaan vijf met een prijs naar huis op 27 maart.

Dit jaar is de competitie voor het eerst opengesteld voor alle studenten aan een Nederlandse professionele fotovakopleiding, in plaats van alleen voor studenten in hun laatste jaar. In de eindexamencategorie zijn door de jury 36 werken genomineerd en in de andere categorie twaalf foto’s. Deze zijn allemaal te zien in de expositie in het Fotomuseum Den Haag en in de bijbehorende publicatie.

De Fotoprijs Verbond van Verzekeraars/Nikon bestaat sinds 2003 en ieder jaar doen meer studenten van meer opleidingen mee. De Fotoprijs is in het leven geroepen als aanmoedigingsprijs voor jong talent en om talentvolle studenten in de laatste fase van hun opleiding een steun in de rug te geven. Inmiddels is de Fotoprijs uitgegroeid tot één van de meest prestigieuze aanmoedigingsprijzen voor jong fototalent in Nederland.