The Photo Academy Award, een initiatief van de Fotoacademie, is een belangrijke prijs voor afstuderend fototalent uit Nederland en Vlaanderen. De prijzen zijn dit jaar zeer de moeite waard, de hoofdprijs van 5000 euro is ter beschikking gesteld door de VandenEnde Foundation, de tweede en derde prijs van respectievelijk 1250 en 750 euro zijn ter beschikking gesteld door het Fotomuseum Den Haag zelf. The Photo Academy Award werkt volgens een uniek format van sponsors die hun naam verbinden aan een categorie. De genomineerden zijn dit jaar onderverdeeld in twaalf categorieën, steeds onder de naam van het bedrijf of de instelling die ook de bijbehorende prijs in natura sponsort. Winnaars in de categorieën kunnen zodoende exposities en publicaties winnen, of betaalde opdrachten, die een waardevolle aanvulling zijn op hun portfolio. De jurering van The Photo Academy Award 2010 vond plaats op donderdag 1 juli. In de overall jury voor de hoofdprijs hadden onder anderen Carli Hermès, Narda van ’t Veer, beiden van UNIT C.M.A., en Wim van Sinderen van het Fotomuseum Den Haag, zitting. Aan hen de moeilijke taak om de winnaar van The Photo Academy Award 2010 te bepalen. Tijdens de feestelijke prijsuitreiking op donderdag 9 september a.s. om 18.00 uur in het Fotomuseum Den Haag worden alle prijswinnaars bekend gemaakt. De presentatie van deze spannende avond is in handen van Ruben Nicolai. De genomineerde (en winnende) foto’s zijn daarna nog ruim twee weken te zien in het museum.