Veel kunstenaars hebben een muze. Regisseurs perfectioneren hun kunde door telkens opnieuw een samenwerking aan te gaan met hun favoriete acteurs. Choreografen creëren hun beste werk speciaal voor een specifieke danser. Soms is een muze een stille partner; als een object waar de kunstenaar obsessief zijn blik op richt. In andere gevallen ontstaat werk vanuit zo’n nauwe samenwerking dat het haast onduidelijk wordt wie de kunstenaar is en wie de muze. Voor de Amerikaan William Wegman (1943) zijn de muzes die al deze rollen vervullen de Weimarse staande honden die bij hem thuis leven. De inspiratie begint in 1970 wanneer de Weimaraan met de naam Man Ray, genoemd naar Wegmans favoriete kunstenaar, uit zichzelf voor Wegmans camera gaat zitten. In plaats van zijn trouwe metgezel naar zijn mand te sturen, besluit Wegman gebruik te maken van het moment. William Wegman was op dat moment al een bekende beeldend kunstenaar, maar het zijn de talloze haast menselijke portretten van zijn immer groeiende roedel Weimaranen die hem wereldwijde faam opleverde. Fotomuseum Den Haag maakt in samenwerking met gerenommeerde gastcurator William A. Ewing en de Foundation for the Exhibition of Photography (FEP) een grote tentoonstelling die maar liefst vier decennia aan samenwerking met zijn Weimaranen Man Ray, Fay Wray, Candy en hun afstammelingen beslaat.

Bekijk ook:

18 jan — 26 apr 2020
Eddy Posthuma de Boer
De eerste foto van God
Lees meer

01 nov — 01 jan 2020
Groeten van het rode autootje/We mogen niet klagen
Lees meer