Gratis tentoonstelling in de lounge van restaurant Gember.

De Haagse beeldend kunstenaar en fotograaf Dirk de Herder overleed in 2003 op 88-jarige leeftijd. Vanaf 2006 hebben zijn erven meer dan zeventig foto’s in langdurig bruikleen gegeven aan de collectie van het Gemeentemuseum Den Haag met het idee om deze op termijn aan het museum te schenken, een zogenoemde ‘promised gift’. Na het overlijden van zijn weduwe Louky van der Brink (juni 2013) hebben de erfgenamen besloten de collectie definitief te doneren, een handeling die in het Fotomuseum Den Haag gaat plaatsvinden op De Herders 100e geboortedag: 14 december 2014.

‘De laatste romanticus van het noorden’, wordt Dirk de Herder wel genoemd. Zijn leven lang is hij op zoek geweest naar poĂ«tische schoonheid en zijn eigen volmaakte wereld. Hij gaf die vorm als filmer, schilder, maker van collages, kunstkastjes en boeken. Die zucht naar romantiek beĂŻnvloedde al zijn werk – het liefst had hij niets met de maatschappij om zich heen te maken. Zijn foto’s konden dan ook niet anders zijn dan zwart-wit; kleur zou te dicht bij de schilderkunst en bij de werkelijkheid in de buurt komen.

Dirk de Herder werd in 1914 geboren in Rotterdam en groeide op in een artistiek milieu, zijn vader Alle de Herder was musicus. De Herder werd aanvankelijk schilder, maar ontdekte al snel dat hij in de fotografie zijn passies kwijt kon: kijken Ă©n componeren. Met BrassaĂŻ, werkend vanuit Parijs, onderhield De Herder persoonlijk contact, terwijl hij in Nederland aansluiting vond bij Henri Berssenbrugge. Daarnaast verkeerde hij veel in kringen van kunstschilders; hij was enige tijd fotograaf van de Cobra-beweging, waardoor hij Karel Appel en Corneille goed leerde kennen.

In de ‘fotografische dromen’ van De Herder speelt licht een voorname rol. Zijn onderwerpen vond hij vaak dicht bij huis: bloemen, mensen, straten en stranden. Ze figureren in zijn mooiste foto’s: van een open venster met vitrage, genomen met tegenlicht, en van glimmende straten na een nachtelijke regenbui. Het zijn niet voor niets kunstzinnige fotografen zoals BrassaĂŻ, AndrĂ© KertĂ©sz en Man Ray die zijn voorbeelden waren.