Tussen Fieret en zijn onderwerpen lijkt weinig afstand te bestaan: met eenvoudige kleinbeeldcamera’s en gecompliceerde, vaak chaotische afdruktechnieken weet de fotograaf een sfeer op te roepen van authenticiteit. Het is duidelijk een visie op de wereld à la Fieret: zijn fotografische indrukken zijn schalks en speels, en tegelijkertijd ook rauw en confronterend. En wie aan zijn auteursschap nog mocht twijfelen, wordt altijd wel door de vele handtekeningen met viltstift en zakelijke copyrightstempels overtuigd van wie de maker is. Ze zijn naderhand pontificaal in het beeld aangebracht en vormen zo een onlosmakelijk deel van de foto. Aan Fierets signatuur ontkomt men niet gauw, temeer omdat hij altijd bang is dat anderen zijn persoonlijke stijl hebben geïmiteerd. Gerard Fieret is al jaren een bekende verschijning in het Haagse straatbeeld, hij is elke dag aan te treffen op zijn fiets met aan het stuur twee emmers duivenvoer. Zijn dagelijkse gang voert hem langs circa dertig plaatsen waar hij zijn lievelingsvogels te eten geeft. Weinigen weten dat in deze man een begenadigd kunstenaar schuilgaat, die in 1992 de Ouborg Prijs van de stad Den Haag ontving. De afgelopen decennia is Fierets fotografisch oeuvre onderbelicht gebleven, maar de laatste tijd neemt de waardering voor zijn foto’s toe, getuige een juichend coverartikel in het gerenommeerde Amerikaanse blad Art and Auction (febr. 2004), de hommage in het internationale fototijdschrift Eyemazing (voorjaar 2004) en de populariteit van zijn werk op veilingen in Amsterdam en New York. De ruim 180 getoonde foto’s zijn afkomstig uit de collecties van het Prentenkabinet van de Universiteit Leiden, het Gemeentemuseum Den Haag en uit Nederlandse en Amerikaanse particuliere verzamelingen. Bij de tentoonstelling werden documentairefragmenten over Fieret geprojecteerd, gemaakt door Jacques Meijer, Henk Augustijn en Susan Fairbanks en is het boek "Gerard P. Fieret – 80 jaar "(160 pp., 155 ill., € 25,-, Uitg. Voetnoot, Antwerpen; ISBN 90-71-877-85 X) verschenen.