Breukel is namelijk opgetreden als de curator van zowel zijn eigen werk als dat van collega-fotografen. Op de tentoonstelling is een selectie van 55 portretten te zien, die Breukel van bevriende of verwante fotografen maakte. Hij fotografeerde hen in zijn studio of op locatie. Een aantal portretten werd speciaal in het Fotomuseum Den Haag gemaakt. Van al deze fotografen heeft Breukel één werk uitgekozen, dat hem inspireert of wat hij gewoonweg mooi vindt. Deze variëren van een getergd zelfportret van de Haagse kunstenaar Gerard Fieret tot een romantisch Hollands landschap in kleur door Han Singels. Kenmerkend voor de portretten die Breukel van zijn collega’s maakte, is de klassieke eenvoud die zij uitstralen. De kracht van de intense zwart-wit foto’s ligt vooral in het subtiele lichtgebruik en de gedetailleerde wijze waarop de mensen zijn vastgelegd. Breukel maakt gebruik van een grootformaat camera en concentreert zich op het gezicht en het bovenlichaam, meestal geplaatst tegen een egaal zwarte achtergrond. Het gebruik van deze klassieke camera vergt geduld en de fotograaf gebruikt deze tijd om het beeld te zoeken dat beantwoord aan zijn intuïtieve indruk van een persoon. Volgens Breukel moeten de mensen zichzelf kunnen zijn voor de camera, geen pose aannemen. De fotografie van Breukel gaat altijd over de mens. In zijn vroegere werk voor bladen als Elsevier en Quote, maakte hij portretten van muzikanten, managers en ministers. Hij wilde geen conventionele foto’s maken van mannen in pak, dus prikkelde hij hen met confronterend gedrag. Vanaf de tweede helft van de jaren ’90 kiest Breukel vaak voor de weergave van ingrijpende gebeurtenissen in mensenlevens. Hij werd bekend met een serie foto’s van overlevenden van de Faro-vliegramp en met een reportage die hij wijdde aan de bevriende, aan aids lijdende acteur Michael Matthews (1958-1996). Met behulp van indringende zwart-wit close-ups slaagde Breukel erin om de schoonheid in het ziekteproces van Matthews te belichten. In de tentoonstelling Onder fotografen zijn de thema’s ziekte en dood zeker aanwezig, maar deze worden afgewisseld door luchtiger zaken zoals talrijke portretten van kinderen en dieren. De verzameling foto’s van Breukels eigen hand en dat van collega-fotografen schept een prachtig persoonlijk document van zijn wereld ‘onder fotografen’. Bij de tentoonstelling verschijnt een uitgebreide catalogus. Verkoopprijs € 27,50 / Veenman Publishers. Breukels keuze: Hans Aarsman / Amke / Paul Andriesse / Richard Avedon / Céline van Balen / Wout Berger / Paul Blanca / Mark van den Brink / Aysel Bodur / Rineke Dijkstra / Leo Divendal / Diederik van der Donk / Vojta Dukat / Charlotte Dumas / Wally Elenbaas / Ed van der Elsken / Gerard P. Fieret / Robert Frank / Ron Galella / Ringel Goslinga / Eric Hamelink / Fran van der Hoeven / Wim van de Hulst / Teun Hocks / Dennis Hopper / Geraldine Jeanjean / Marijn de Jong / Gerald van der Kaap / Ata Kando / Aart Klein / Dirk Kome / Paul Kooiker / Helena van der Kraan / Inez van Lamsweerde / Dasna Lixenberg / Kadir van Lohuizen / Annaleen Louwes / Philip Mechanicus / Hellen van Meene / Jacques Meijer / Daido Moriyama / Max Natkiel / Arno Nollen / Bianca Pilet / Johannes Schwartz / Han Singels / Starn Twins / Martine Stig / Harold Strak / To Sang / Ulay / Hannes Wallrafen / Koen Wessing / Henk Wildschut / Esther Zilversmit