LA in de jaren 90

Lauren Greenfield start haar onderzoek in de jaren 90 in Los Angeles, de stad waarin ze opgroeide. In dit centrum van de opkomende celebrity-cultuur, aangewakkerd door MTV, wordt in die jaren steeds grotere nadruk gelegd op materialisme en het lichaam. Greenfield werkt aanvankelijk als persfotograaf, maar maakt tegelijkertijd autonoom werk. In 1997 heeft zij haar eerste tentoonstelling en boek, getiteld Fast Forward.

Een van Lauren Greenfields vroege foto’s is een opname uit 1993 van de 18-jarige Mijanou uit Santa Monica. Ze spijbelt die dag van school om met haar vrienden naar het strand te kunnen gaan ter gelegenheid van de jaarlijkse Senior Beach Day. Greenfield maakt er vanaf het begin van haar Generation Wealth-project een gewoonte van om de geportretteerden te interviewen. Mijanou vertelt over haar leven in Beverly Hills: “You grow up really fast when you grow up in Los Angeles. L.A. is so fast-moving and the kids really mature at a young age. It’s cooler to be old (…) I was Homecoming Queen. I was Junior Princess. The seniors voted in a poll at the end of the year, and I won for Best Physique. I was very flattered. You’re more easily accepted if you’re pretty or good-looking. People with good looks get away with much more than somebody else would.”

Doorgeslagen American Dream

Generation Wealth gaat niet over de rijken der aarde, maar over het brandende verlangen naar meer. Onder invloed van rolmodellen als Kim Kardashian wordt dit verlangen een drijvende kracht, maar in toenemende mate ook een onrealistisch streven voor mensen uit alle lagen van de bevolking. Velen maken enorme schulden om meer luxe producten te kunnen vergaren en om aan een ideaalbeeld te kunnen voldoen.

Het vroege werk van  Lauren Greenfield  blijkt al snel een profetische waarde te hebben wanneer deze doorgeslagen American Dream zich begint te verspreiden over de wereld. Greenfield gaat voor Generation Wealth vervolgens ook de  grens over. Ze neemt de kijker mee naar huizen van Russische oligarchen, resorts in Dubai en naar privéjachten van de Chinese nouveau riche. De fotoreportages van Greenfield zijn afwisselend humoristisch, ontroerend en choquerend. Samen met de bijbehorende interviews geven de foto’s blijk van de vertrouwensband die Greenfield met de geportretteerden weet op te bouwen.

The Queen of Versailles

In 2007 ontmoet Lauren Greenfield Jackie Siegel tijdens een privé-openstelling van een Versace winkel. Ze blijft Jackie en haar dertig jaar oudere echtgenoot David volgen tijdens de bouw van hun nieuwe huis: een villa in de stijl van Versailles. Met een waarde van 100 miljoen dollar moet dit woonhuis het grootste van de Verenigde Staten worden. Greenfield vraagt waarom ze dit willen. David antwoordt deadpan: “Because we can…”

Terwijl Greenfield het echtpaar volgt, gaat het echter mis. Door de kredietcrisis dreigt een faillissement en het nog onvoltooide huis in hartje Florida wordt te koop gezet. De filmdocumentaire The Queen of Versailles (2012) heeft maar liefst 26 nominaties gekregen en acht awards gewonnen.

Over Lauren Greenfield

Lauren Greenfield werd in 1966 in Boston, Massachusetts geboren en groeide op in Venice, Los Angeles. In 1987 behaalde ze haar Bachelor aan de faculteit Arts & Sciences van Harvard University. Haar werk werd gepubliceerd in talrijke magazines en kranten, waaronder ELLE, The Guardian, Harper’s Bazaar, Le Monde, National Geographic, The New York Times Magazine, The New Yorker en Vanity Fair. Greenfield heeft vijf korte en vier lange documentaires gemaakt.

Tentoonstelling, boek en film

Lauren Greenfields langlopende project heeft zowel geleid tot een tentoonstelling en boek als een film. De documentaire Generation Wealth (2017) was de openingsfilm van het Sundance Film Festival 2018 en draait sinds juli wereldwijd in de bioscopen. Voor Nederland en België is Generation Wealth exclusief te zien in Fotomuseum Den Haag. De ruim 1,5 uur durende intense documentaire over het brandende verlangen naar rijkdom en weelde, wordt vertoond om 11.10, 13.10 en 15.10 in een speciaal ingerichte filmzaal in het museum (gratis op vertoon van entreebewijs voor de tentoonstelling). Het gelijknamige, vuistdikke boek is verschenen bij Phaidon en bevat 650 foto’s en 150 begeleidende interviews (€ 56). De tentoonstelling was in 2017 voor het eerst te zien in Annenberg Space for Photography in Los Angeles.