Categorie√ęn
Met een scherp oog voor het alledaagse leven plaats Hornstra zich in de rijke traditie van grote humanistische fotografen zoals August Sander, Henri Cartier-Bresson, Dorothea Lange en Ed van der Elsken. Ten grondslag aan Hornstra‚Äôs projecten ligt een categorische benadering. Al twintig jaar werkt hij met een zelf gedefinieerde lijst van categorie√ęn, zoals ‚Äėwerk‚Äô, ‚Äėoverheid‚Äô, ‚Äėjongeren‚Äô, ‚Äėtransport‚Äô en ‚Äėreligie‚Äô.¬†Deze lijst hanteert hij als een wegwijzer in de productie van nieuw werk. Zelf zegt hij hierover: ‚ÄúHet werken in categorie√ęn ontstond toen ik in 2003 voor mijn eindexamenproject naar Rusland ging. Ik had nog nooit in het buitenland gewerkt. Van tevoren ging ik die reis heel praktisch visualiseren, vanaf het moment dat ik het vliegtuig uit zou stappen. Ik wil een fotoboek maken ‚Äď hoe dan? Ik wil portretten maken ‚Äď wie spreek ik aan en waar vind ik die mensen? Toen ontstonden die categorie√ęn.‚Ä̬†

De inspiratie hiervoor is de Duitse fotograaf August Sander (1876-1964), die aan het begin van de vorige eeuw het Duitse volk binnen bepaalde ‚Äėtypes‚Äô vastlegde en bundelde in zijn boek¬†Antlitz der Zeit¬†(1929). Hornstra‚Äôs aanpak is minder rigide, hij laat zich meer leiden door wat hij op locatie aantreft. Toch lopen deze categorie√ęn als een rode draad door al zijn projecten. ‚ÄúHet werken in categorie√ęn en typologie√ęn: dat b√©n ik als fotograaf. Wanneer ik ergens kom, of dat nu in het Engelse Black Country is of een afgelegen dorp in Rusland, dan staat op nummer √©√©n: een slagerij binnenlopen en een slager fotograferen. Een kok in zijn keuken, een voetballertje op het veld, een oude veteraan met medailles ‚Äď daar heb ik er nooit genoeg van.‚ÄĚ

Rusland
In de eerste tien jaar van zijn carrière concentreerde Hornstra zich op Rusland, waar hij de verschuiving van een opkomende economie naar een steeds meer gesloten samenleving vastlegde. Hij werkte aan verschillende verhalen in Rusland, waarbij zijn bewegingsvrijheid geleidelijk afnam. Na publicatie van kritisch werk over de rol van de Russische overheid in de Noord-Kaukasus wordt hij op een zwarte lijst geplaatst en mag het land niet meer in. Een van zijn bekendste fotoseries over Rusland is The Sochi Project: An Atlas and Tourism in the Caucasus (2014), een langdurig project waar hij samen met schrijver Arnold van Bruggen aan werkte en waarvoor hij nationaal en internationaal veel lof voor ontving.

The Europeans
Inmiddels ligt Hornstra‚Äôs focus op het maken van een tijdsdocument over Europa. Een project waar hij, wederom in samenwerking met Arnold van Bruggen, tot 2030 aan zal doorwerken. Bij de presentatie van dit project deed het duo de voorspelling dat Europa aan de vooravond van drastische veranderingen staat. Sinds de start van The Europeans volgen de crises elkaar op, waarbij de inval van Rusland in Oekra√Įne als een katalysator werkt op de toenemende problematiek van de eenentwintigste eeuw.

Tentoonstelling
In deze tentoonstelling worden meer dan 70 foto's gepresenteerd, gerangschikt volgens Hornstra‚Äôs categorie√ęn. Het merendeel zijn portretten. Hoewel landschappen en stillevens in zijn projecten een belangrijk rol spelen, ziet Hornstra zich allereerst als portretfotograaf, zoekende naar iconische beelden die symbool kunnen staan voor het moment of de plek waar het portret is gemaakt. Naast de foto‚Äôs is er ook documentatiemateriaal te zien, dat meer inzicht geeft in de werkwijze van de fotograaf.

Publicatie
Bij de tentoonstelling verschijnt de publicatie Ordinary People met tekstuele bijdragen van Willemijn van der Zwaan (conservator Fotomuseum Den Haag), Merel Bem (kunsthistoricus, schrijver en journalist) en Lynn Berger (schrijver en journalist). Het boek is vormgegeven door Kummer & Herrman.