De carrière van de Zuid-Afrikaanse fotograaf Pieter Hugo (Johannesburg, 1976) is met recht ‘booming’ te noemen. Zijn monumentale foto’s, waarin het hedendaagse Afrika een hoofdrol speelt, krijgen inmiddels wereldwijde aandacht. Hij won al talloze prijzen, waaronder de KLM Paul Huf Award in 2008, en is recentelijk genomineerd voor de prestigieuze Deutsche Börse Photography Prize 2012. Aankomend voorjaar toont het Fotomuseum Den Haag als eerste museum een uitgebreid overzicht van werk dat Hugo maakte tussen 2003 en 2011. Behalve veel onbekende foto’s, zijn uiteraard selecties te zien van zijn beroemdste series: The Hyena & Other Men, het bizarre Nollywood en het schrijnende Permanent Error. Zijn indrukwekkende portretten vertellen persoonlijke verhalen over mensen die aan de rand van de samenleving verkeren in zuidelijk Afrika.

De verschillen tussen het Westen en Afrika, rijk en arm, blank en zwart worden pijnlijk duidelijk in Hugo’s heldere composities. Veel van zijn series ontstaan doordat een krantenartikel of radio of televisie-item zijn belangstelling trekt. Van een vriend kreeg hij bijvoorbeeld een foto toegemaild van een groep mensen die rondreisde in Nigeria met hyena’s en pythons. Er deden wilde verhalen de ronde over wie deze mensen waren en wat zij deden. Hugo besloot ze op te zoeken en reisde een tijdje met hen mee. Dit resulteerde in de serie The Hyena & Other Men (2005-2007); een reeks portretten van een reizende groep straatartiesten die samen met hun – soms met geweld - getemde dieren geld verdienen door op te treden.

In de serie Permanent Error (2009-2010) maakt hij krachtige portretten van jonge mannen en vrouwen die leven op een immense vuilnisbelt van kapotte computers, moeder- en toetsenborden. Om aan geld te komen, winnen deze jonge mensen edele metalen uit de computers door ze te verbranden. De giftige dampen die hier bij vrijkomen maken de plek een hel op aarde waar de levensverwachting bijzonder laag is. Toch kijken de jongens die voor Hugo poseerden met een zelfverzekerde, uitdagende blik in de camera.

Van een andere orde is zijn serie over Nollywood (2008-2009) in Nigeria, na Hollywood en Bollywood de grootste filmindustrie ter wereld. Hier worden verhalen die eeuwenlang mondeling werden overgebracht, verteld in dramatische, over-geacteerde films waarin een hoofdrol is weggelegd voor thema’s als romantiek, hekserij, omkoperij en prostitutie. Het is deze wereld waarin levensechte en surreële elementen worden samengevoegd, die Hugo fascineert. Pieter Hugo is geen documentaire fotograaf, hij laat mensen altijd poseren voor zijn portretten. Ook in deze serie laat hij acteurs en assistenten poseren in de rol van een filmpersonage. Dit resulteert in absurde taferelen zoals een foto waarin een halfnaakte vrouw op een bed zit met een bloederig mes tussen haar borsten terwijl ze wezenloos in de lens staart. Of een prachtig uitgedoste vrouw in Nigeriaanse kleding die schijnbaar ongeïnteresseerd naast haar als duivel geschminkte man zit.

Uitgeverij Prestel - München geeft gelijktijdig het boek Pieter Hugo – This Must Be The Place (€ 49,95) uit met tekstbijdragen van T.J. Demos en Aaron Schuman. Vormgeving Maarten Evenhuis.

 

Bekijk ook:

01 jun — 01 nov 2020
Helena van der Kraan
Beer & Teddy
Lees meer

16 jan — 09 mei 2021
Jeroen Toirkens & Jelle Brandt Corstius
Borealis - Life in the Woods
Lees meer