King of Style‚Äô Ruud van der Peijl debuteert als fotograaf in het Fotomuseum Den Haag met zijn installatie Rude. Portraits of State, staatsieportretten van bekende Nederlanders, aanstormend talent en mensen die de fotograaf na aan het hart liggen. De tentoonstelling gaat over kijken en bekeken worden, glamour en decadentie, mythe en masker, hemel en hel. Met een knipoog naar Oscar Wilde‚Äôs The Picture of Dorian Gray (1890) legt Van der Peijl de harde werkelijkheid van de schoonste schijn bloot. Portraits of State is een 'Gesamtkunstwerk', een zogenoemd ervaringskunstwerk. De staatsieportretten van bekende en minder bekende Nederlanders staan weliswaar op zichzelf, maar fungeren ook als onderdeel van een installatie. De bezoeker betreedt een voornaam huis met de portretten van de bewoners als ‚ÄėAhnengalerie‚Äô aan de muren. De installatie is theatraal vormgegeven met opvallende lijsten om de portretten, rode kokosmatten op de vloer, spiegelwanden en dramatische lichteffecten. Van der Peijls achtergrond als ontwerper van mode, vormgever van tentoonstellingen en stylist laat zich bij deze tentoonstelling dan ook nadrukkelijk gelden.

Ruud van der Peijl blaast het weinig courante genre van het staatsieportret nieuw leven in. Zoals het een staatsieportret betaamt, ziet de geportretteerde er op zijn paasbest uit en gedraagt hij of zij zich ook als zodanig door de meest voordelige pose aan te nemen. Door het soms letterlijke, maar vaker figuurlijke masker in al zijn details vast te leggen geeft de geportretteerde zich wel degelijk bloot. ‚ÄúNiet aan het gelaat herkent men de mens, maar aan het masker,‚ÄĚ om Isak Dinesen, de Deense schrijfster van Out of Africa, te citeren. Bij Van der Peijl groeit een staatsieportret via de omweg van de mythe, het masker en de pose uit tot een psychologisch portret. Het publiek zal op deze manier modekoning Frans Molenaar, modetalent Bas Kosters, fotograaf Rineke Dijkstra, schilder Ans Markus, bokser Regilio Tuur, acteur Roeland Fernhout en vele anderen beter leren kennen, mede door de citaten uit de geschiedenis van kunst en fotografie, en uit de massamedia. Het onderscheid tussen de zogenaamde hoge en lage cultuur wordt en passant door de fotograaf vermorzeld. Ruud van der Peijl werd in 1960 in Den Haag geboren. Na zijn opleiding als modeontwerper op de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht was hij eind jaren tachtig een van de oprichters van het eerste internationaal befaamde Nederlandse modemerk Gletcher. Tot 1997 was hij docent mode en styling aan diverse academies in Nederland. In die tijd maakte hij ook furore als stylist bij magazines als Squeeze en Blvd. In 1996 werd zijn werk als stylist door het Stedelijk Museum Amsterdam geselecteerd voor de tentoonstelling Scanning. Voor het Centraal Museum in Utrecht richtte hij twee tentoonstellingen in Modehuis Amelisweerd en FFVideoshow. Thans is hij fotograaf, dj, manager van popgroep Auxraus en creative consultant bij diverse modelabels. Jhim Lamoree, kunstcriticus van Het Parool, treedt bij deze tentoonstelling op als gastcurator. Bij de tentoonstelling is het magazine "Rude Portraits of State" verschenen met foto‚Äôs van Ruud van der Peijl en een inleiding van Jhim Lamoree. (Terra, ‚ā¨ 22,95) Zie ook: www.vanderpeijl.com www.rudeportraitsofstate.com

Bekijk ook:

01 jun ‚ÄĒ 01 nov 2020
Helena van der Kraan
Beer & Teddy
Lees meer

16 jan ‚ÄĒ 09 Mei 2021
Jeroen Toirkens & Jelle Brandt Corstius
Borealis - Life in the Woods
Lees meer