De meeste foto‚Äôs die het Gemeentemuseum Den Haag heeft verworven hangen samen met de vele boekpublicaties die Van Zoetendaal vanaf halverwege de jaren ‚Äô90 heeft ge√Įnitieerd. Als grafisch vormgever en begenadigd beeldredacteur dragen al deze fotoboeken het unieke stempel van de samensteller: een minimum aan tekst en vormgeving gecombineerd met een uiterst zorgvuldige beeldkeuze en een maximum aan drukkwaliteit. De boeken van Van Zoetendaal zijn kunstwerkjes op zich en inmiddels zeer in trek bij verzamelaars. In de tentoonstelling in het Fotomuseum Den Haag ligt de nadruk dan ook op deze publicaties: de gedrukte pagina‚Äôs zijn over de wand uitgevouwen en verlevendigd met circa 300 originele foto‚Äôs zoals die in de boeken zijn toegepast. Willem van Zoetendaal (Den Haag, 1950) begon zijn loopbaan als art director van het NRC Handelsblad. Zijn belangstelling voor fotografie nam bij deze krant vaste vormen aan door een uitgekiende beeldredactie van met name de voorkant van deze bijlage. Van Zoetendaal verraste de lezer wekelijks met een sublieme ‚Äėfoto-opening‚Äô. In 1991 werd hij aangesteld als hoofddocent van de afdeling Fotografie van de Gerrit Rietveld Academie in Amsterdam. Naast het aantrekken van aansprekende docenten als Rineke Dijkstra, Paul Kooiker en Annaleen Louwes, wist Van Zoetendaal in de loop van de jaren ‚Äô90 een groot aantal talentvolle studenten te inspireren tot een succesvolle loopbaan in de kunstfotografie. Tijdens zijn docentschap startte Van Zoetendaal een uitgeverij (Basalt) en een galerie. In 2003 nam hij afscheid van de Rietveld om zich voortaan full-time op het promoten van met name hedendaagse Nederlandse fotografie te richten. In deze hoedanigheid werd hij een veelgevraagd gastcurator van tentoonstellingen in Nederland, Japan, Zuid-Korea en Frankrijk.