Zijn fotoreportages werden regelmatig geplaatst in Nederlandse en buitenlandse bladen, zoals in De Spiegel, Panorama en de befaamde Berliner Illustrierte Zeitung. Toch was Willem van de Poll niet geboren voor het ‘harde nieuws’. De levenslustige, sigaarrokende fotograaf maakte het liefst sfeerimpressies van oorden die destijds nog tamelijk onbekend waren: het weerbarstige IJsland en Noorwegen, het romantische Madeira en het mysterieuze Noord-Afrika en Midden-Oosten. Ondertussen bekwaamde Van de Poll zich in de jaren dertig ook in andere vormen van fotografie. Hij maakte in Parijs modereportages voor Vogue en Harper’s Bazaar, en werkte als reclamefotograaf voor Philips, KLM, Unilever en Verkade. Van der Polls carrière nam een onverwachte wending toen hij in 1944 tot Hoofd Fotodienst van de Binnenlandse Strijdkrachten werd benoemd. Hij werd staffotograaf van diens bevelhebber, prins Bernhard. Samen met de prins reisde Van de Poll langs de Nederlandse steden die even tevoren door de geallieerden van de Duitsers waren bevrijd. Na de oorlog tot eind jaren vijftig was Van de Poll de huisfotograaf van de Koninklijke Familie. Hij vergezelde Bernhard en Juliana op vakanties en staatsbezoeken. In deze naoorlogse periode werd tevens de nieuwe staat Israël Van de Polls grote passie. Hier maakte hij duizenden foto’s, waarbij hij het lot van de Palestijnen niet onderbelicht liet. Midden jaren zestig emigreerde de inmiddels gepensioneerde Willem van de Poll naar Zwitserland. Op 10 december 1970 overleed hij na een korte ziekte in Amsterdam. Zijn vijfendertigste sterfdag werd op donderdagavond 8 december in het Fotomuseum Den Haag gememoreerd met een lezingenavond. Bij de tentoonstelling is een rijk geïllustreerde monografie verschenen, geschreven door Louis Zweers en onder eindredactie van Wim van Sinderen. Vormgeving Total Identity (Uitgeverij Terra). Zie ook: www.nationaalarchief.nl en ga naar 'beeldbank' > collectie Van de Poll.
Retrospectief
19 nov — 05 feb 2006
Koop tickets
In samenwerking met het Nationaal Archief en fotohistoricus Louis Zweers presenteerde het Fotomuseum Den Haag het eerste grote overzicht van de Nederlandse fotograaf Willem van de Poll. Willem van de Poll (1895-1970) groeide op in een welgestelde familie in Amsterdam. Zijn vader verlangde dat hij arts zou worden, maar de avontuurlijk ingestelde zoon werd inspecteur van politie en niet lang hierna fotograaf. Na een fotovakopleiding in Wenen ging Van de Poll in deze stad aan de slag als politie- en nieuwsfotograaf. Zijn eerste gepubliceerde persfoto, van een grote brand, werd rond 1920 geplaatst in het Berliner Tageblatt. De jonge Van de Poll wilde al fotograferend door de wereld trekken. Hij werkte als een van de eerste Nederlandse fotojournalisten veel in het buitenland. In de jaren twintig en dertig van de vorige eeuw bereisde hij grote delen van Europa. Zijn foto’s met getypte teksten in het Engels en Duits werden via internationale persbureaus als Associated Press en Black Star gedistribueerd. Hij behoorde nog tot de generatie fotojournalisten die zowel foto’s als teksten aanleverde.