11 okt. 2025 - 22 maart 2026
Een zelfportret van een vrouw is vaak veel meer dan een afbeelding van haar lichaam. Het kan een krachtig middel zijn om maatschappelijke thema’s aan te kaarten, om te experimenteren met fotografie of de relatie met haarzelf te onderzoeken. In de tentoonstelling I’ll Be Your Mirror – Vrouwelijke zelfportretten uit de collectie toont het museum werk van vrouwelijke makers uit de eigen collectie die op uiteenlopende manieren met het fotografisch zelfportret werken.Â
Op intuĂŻtieve wijze laat de tentoonstelling zien hoe deze makers het zelfportret inzetten om beladen thema’s als abortusrecht, koloniale geschiedenis en body positivity te onderzoeken of daar een krachtig statement over maken.Â
De tentoonstelling I’ll Be Your Mirror – Vrouwelijke zelfportretten uit de collectie is te zien van 11 oktober tot en met 22 maart met werk van onder anderen Karla Hiraldo Voleau, Mari Katayama, Thania Petersen, Laura Hospes en Hélène Amouzou. Aanleiding voor deze tentoonstelling is een aantal recente aankopen vanzelfportretten van vrouwelijk makers, als aanvulling op de bestaande collectie waarin het (vrouwelijk) zelfportret een belangrijke rol speelt. Deze recente aankopen zijn mede mogelijk gemaakt door het Erik Bos Fonds.
Een zelfportret maken geeft vrouwelijke makers de autoriteit over hoe ze zichzelf willen verbeelden, wat voor vrouwen in de kunst- en fotogeschiedenis zeker niet altijd het geval is geweest. De Frans-Dominicaanse fotograaf Karla Hiraldo Voleau (1992) neemt deze machtsdynamiek ook mee in haar serie Doble Moral (2023-heden). In haar thuisland de Dominicaanse Republiek zijn alle vormen van abortus illegaal. Voor Doble Moral werkte ze samen met vrouwen uit alle lagen van de Dominicaanse bevolking die een illegale abortus zijn ondergaan en gaf hun zelf de controle over hoe ze gefotografeerd werden, soms door hen zelf de knop in te laten drukken of door zelf onderdeel te worden van het portret.
Er zit ook een stuk veiligheid in het maken van een zelfportret; het is alleen jou met de camera, vaak in de geborgen omgeving van de studio. Dit biedt mogelijkheden tot experiment en de confrontatie aangaan met de camera en jezelf. Dit is voor makers als Laura Hospes (1994) en Mara Katayami (1984), die ieder op hun eigen manier een gecompliceerde relatie met hun lichaam hebben, een belangrijk onderdeel van hun proces. De cameralens wordt als het ware een therapiemiddel om tot acceptatie en zelfs bewondering van het eigen lichaam te leiden.
In de tentoonstelling wordt hedendaagse fotografie gecombineerd met zelfportretten die gemaakt zijn tot ver terug in de 20ste eeuw, van onder anderen Eva Besnyö, Aysel Bodur en Helena van der Kraan. Deze combinatie laat zien dat het fotografisch zelfportret altijd al een wezenlijk onderdeel is geweest van de fotografische praktijk van vrouwen.
Noot voor de redactie Â
Voor meer informatie, extra persbeelden en interviewverzoeken: Â Â
Annemarie van den Eijkel | +31 642 216 272 | avandeneijkel@fmdh.nl Â