Desiree Dolron (1963) is zowel bekend om haar indringende reisreportages als door haar geënsceneerde fotografie. Op dit moment is zij internationaal beschouwd een van de meest succesvolle Nederlandse fotografen. Het Guggenheim Museum in New York en het Victoria & Albert Museum in Londen kochten recentelijk werk van haar aan. Het Fotomuseum Den Haag presenteerde in 2005 het eerste grote overzicht van haar oeuvre.

De fotodocumentaire die Desiree Dolron in de periode 1991-1999 maakte van religieuze rituelen in onder meer India, Thailand, Marokko en de Filippijnen werd in 2000 gebundeld in het boek Exaltation. Images of Religion and Death. Een selectie van foto’s uit dit boek was in de eerste zaal van het Fotomuseum te zien. De tweede ruimte werd ingericht met de bijzonder sferische reportage die Dolron in 2002 in Cuba maakte. Ook van haar series ‘Xteriors’ en ‘Gaze’ (foto’s van mensen onder water) werden werken in het museum getoond. Hoewel Dolron zich niet afzijdig houdt van wat er leeft in de gemeenschappen die ze bezoekt, zijn haar foto’s niet journalistiek te noemen. Haar reportages vormen geen afgerond verhaal, maar zijn een aaneenschakeling van op zichzelf staande momenten die op zeggingskracht en sfeer zijn geselecteerd. Zowel in haar zwartwitfoto’s (contrastarm, diffuus en in sepiatonen afgewerkt) als in haar kleurenopnames (met een tonaliteit die net even afwijkt van de standaard) grijpt Dolron terug naar het picturalisme uit het begin van de vorige eeuw. Dat geeft haar werk een schilderkunstige kwaliteit en uitstraling. Wanneer de fotograaf niet op reis is, werkt ze voornamelijk aan projecten waarin ze de traditie van het portretgenre onderzoekt. De beklemmende positie waarin de geportretteerde mens zich bevindt, lijkt een steeds terugkerend thema in haar werk. In haar serie ‘Xteriors’ (2001-heden) bekent Desiree Dolron zich aan de schilderkunst door haar anonieme modellen een zweem te geven van de Vlaamse Primitieven en Johannes Vermeer. De sereniteit en het mysterie die deze schilders in hun werk wisten te leggen, benadert de fotograaf meesterlijk in portretten die door lichtval en subtiele digitale aanpassingen nauwelijks nog aan foto’s doen denken. Ter gelegenheid van de tentoonstelling in het Fotomuseum Den Haag, die in nauwe samenwerking met Rabobank Nederland tot stand is gekomen, is een boek over de fotograaf verschenen. Auteurs: Charlotte Cotton en Wim van Sinderen; vormgeving: Maarten Evenhuis; uitgever: Terra. Prijs € 49,50 (ISBN 90 5897 348 4) Voor meer informatie: www.desireedolron.com

Bekijk ook:

01 jun — 01 nov 2020
Helena van der Kraan
Beer & Teddy
Lees meer

16 jan — 09 Mei 2021
Jeroen Toirkens & Jelle Brandt Corstius
Borealis - Life in the Woods
Lees meer